Jak vybrat pneu pro motocykl?

Jen s dobře zvolenými plášti si užijete jízdu ve městě i na okruhu.

pneu pro moto

Kolik je druhů motocyklů, tolik je druhů pneumatik. Ať už pravidelně vyrážíte do terénu, nebo na okruh, právě pneumatiky jsou důležitou zárukou bezpečného návratu. Právě ony vás totiž spojují s vozovkou na ploše menší, než je otisk dlaně. 

Pneumatiky na motocykl můžete vybírat podle ceny, druhu motocyklu, vašich řidičských nároků nebo podle značky. V každém případě byste se ale měli orientovat v parametrech uvedených na bočnici a v informacích dodaných výrobcem. Pomůžeme vám zorientovat se a zvolit ideální dezén.

Co rozhoduje o výběru

Jízdní styl

Pokud víte, že ročně najedete velké množství kilometrů v klidnějším tempu, zvolíte jiné pneumatiky než někdo s okruhovými ambicemi. A můžete mít tu samou motorku. I proto se vyplatí číst popisky, zdroje od výrobců a především různé testy, kde kromě celkového zhodnocení najdete i dílčí výsledky zaměřené na přilnavost, kilometrový průběh nebo stabilitu v zatáčkách. 

Technické možnosti motocyklu

Vždy si pročtěte technický průkaz nebo servisní knížku k motocyklu, kde najdete všechny potřebné informace k technickému výběru pneumatik, to znamená rozměry a indexy. Pokud tyto informace nedodržíte a potkáte policejní kontrolu, může být vaše motorka označena za nezpůsobilou provozu. 

Směs pneumatik

Obecně platí, že tvrdší pneumatiky vám nabídnou větší kilometrový průběh, ale s přilnavostí na tom budou hůř. Měkčí pneumatiky to mají opačně. I proto výrobci nabízejí pneumatiky ze dvou a více směsí. Příkladně na bocích pláště je směs měkčí, aby vás lépe podržela v zatáčkách, a ve středu je tvrdší směs, která se pomaleji ojede. 

Důležité parametry

Stejně jako u pneumatik na auta má i motocyklový plášť označení, ze kterého poznáte, že je pro váš stroj vhodný a vyhoví všem legislativním požadavkům.

Pro příklad vybereme označení 120/70 R 17 58 W TL

  • Šířka (120) - označuje šířku pneumatiky v milimetrech.

  • Profil (70) - boční profil pneumatiky už v milimetrech vyjádřen není. Jde o poměr výšky a šířky dezénu vyjádřený v procentech. V případě profilu 120/70 tedy platí, že profil je 70 % ze 120 mm. 

  • Průměr (17) - udávají výrobci v palcích.  

  • Nosnostní index (58) - můžete se setkat i s označením Li z anglického Load index. K číslu na pneumatice je třeba dohledat adekvátní nosnost v tabulce. 

  • Rychlostní index (W) - je taktéž třeba dohledat v tabulce. Písmeno W každopádně odpovídá maximální rychlosti 270 km/hod. 

  • TL (Tubeless) - značí, že je pneumatika bezdušová.

Další značení

Radiální a diagonální konstrukce

R označuje radiální konstrukci pneumatiky. Rozhodně nejde o označení velikosti ráfku, jak by se mohlo zdát. 

Diagonální konstrukce se označuje písmenem B. Existuje ještě konstrukce smíšená, která by měla kombinovat výhody obou předchozích druhů.

Při koupi ale vždy věnujte pozornost doporučení výrobců. Někteří totiž radí obutí kombinace obou typů (diagonální dopředu, radiální na zadní kolo).

Zobrazit více

V dnešní době je většina pneumatik radiální konstrukce, protože ty nabízí zvýšenou přilnavost, nižší hmotnost a menší deformaci za cenu menšího kilometrového nájezdu. Pokud někdo sáhne po diagonální konstrukci, půjde spíš o řidiče nesportovních motorek, pro které je důležitý právě kilometrový nájezd a méně pak adheze v zatáčkách. 

Přední a zadní pneumatika

Pro většinu motocyklů je třeba rozlišovat přední a zadní pneumatiku. Zadní je zpravidla širší, protože je hnací a dává větší grip. Přední je pak užší, aby se s motorkou dalo snáze manévrovat. Každopádně nejste odkázáni jen na vizuální odhad. Pneumatiky jsou samozřejmě označeny i písmeny: F znamená přední (front) a R (rear) je pro zadní gumu.

DOT kód

Jde o sérii písmen a čísel, která uvádí v podstatě kompletní identifikaci pneumatiky včetně továrny a země výroby. Pro řidiče jsou ale nejdůležitější poslední čtyři čísla, jež označují datum výroby pláště. Předposlední dvojice čísel udává týden a poslední dvojice rok výroby. 3517 tedy znamená 35. týden roku 2017. 

Obecně byste se neměli příliš řídit datem výroby, ale tím, jak dlouho je pneumatika v provozu a jak s ní je zacházeno. 

Směr otáčení

Na pneumatice mimo jiné najdete i šipku označující směr otáčení. Při montáži dejte pozor, abyste ho dodrželi. Při opačném nasazení byste sice okamžitě nehavarovali, nicméně pneumatika by nefungovala při odvodu vody, rychleji by se opotřebovala a zdaleka by neměla zamýšlené jízdní vlastnosti.

směr otáčení

Druhy pneumatik

Cestovní (turistické)

Kilometrový nájezd, komfortní jízda a bezpečný provoz. Právě cestovní pneumatika musí spojit co nejvíce vlastností do jednoho celku. Třeba prořezání není nějak extrémní kvůli přilnavosti, přesto musí obstát při odvodu vody. Plášť musí zároveň „vyžehlit“ drobné nerovnosti na silnicích, a protože jde o cestovní pláště, musí nabídnout i vysoký kilometrový nájezd. 

Cross

Terénní pneumatiky musí vynikat především v terénu. Důležitá je mechanická odolnost proti mechanickému poškození. Mají výrazný vzorek, aby podávaly perfektní výkon na blátě, štěrku a obecně nezpevněných površích. Pokud s nimi chcete vyjet do terénu, pohlídejte si, aby byly homologované i pro silniční použití. 

Někteří výrobci navíc upravují vzorek podle specializace na povrch (bahno, kamenité cesty, sníh, štěrk). Zároveň využívají různé výztuhy bočnic nebo technologie zvyšující odolnost jinak. Vždy si přečtěte kompletní popisek v e-shopu.

Scooter

Jde o pneumatiky malých rozměrů pro skútry. Protože se pohybují především ve městě, bude u nich důležitá obratnost, chování v zatáčkách a hlavně jízdní komfort. Ať už hladký asfalt, nekvalitní silnice, okreska na periferii, nebo kostky v historickém centru, to všechno jsou povrchy, se kterými si musí tyto pneumatiky poradit. 

Sportovní

Doménou sportovních pneumatik je především maximální přilnavost. Nečekáte od nich, že vám poskytnou svoje služby pět a více let. Ale po celou dobu životnosti chcete maximální grip a odolnost proti přehřívání (při vysokých rychlostech jde o reálnou hrozbu). Právě tady přichází na řadu technologie více směsí, protože motorku větší měrou pokládáte do zatáčky a chcete se na ni spolehnout. 

Závodní

Jde o hard-core verzi sportovních pneumatik, které ale v reálu využijete výhradně na okruhu. Závodní pneumatiky jsou doslova výkladní skříní technologií výrobců a mají často své předobrazy v reálných závodních pláštích. Využívají hi-tech konstrukce (příkladně několik vrstev textilních nebo kovových pásků), aby odolávaly extrémním tlakům při zachování minimální hmotnosti. Vzorek je minimální a málokdy vhodný na mokrý povrch. Nejlepší závodní pneumatiky vyrábí značky s tradicí v některém okruhovém seriálu.  

Smíšené typy (např. sportovně turistické)

Stejně jako se čím dál více stírají kategorie mezi auty, i mezi motocykly vzniká množství crossoverů. Klasickým zástupcem jsou sportovně turistické stroje. Jejich pneumatiky musí zvládnout lehčí terén a zároveň pohodlně odvézt řidiče i přes několik států. Stejně tak jsou čím dál populárnější scramblery nebo café racery. Tedy motorky, jež musí podat slušný výkon ve městě, ale v případě scrambleru se nesmí bát ani terénu. Jasné doporučení zní: hledejte, jaké pláště obouvá stroj v prvovýbavě, a pak vybírejte další podle nich. Právě výrobce ví nejlépe, jaké pneumatiky jeho stroj nejlépe podrží.

Mezi specifické typy pak patří dušové a bezdušové pneu, ale na trhu již najdete i zimní pneumatiky.

Zobrazit více
  • Dušové a bezdušové pneumatiky - TT označuje konstrukci pneumatiky s duší (Tubetype), TL naopak bez duše (Tubeless). Dávejte tedy pozor a nezaměňujte jednotlivé pneumatiky na jedné motorce. Jiná konstrukce totiž vyžaduje i jiné uchycení na ráfcích. Rovněž tak neumísťujte duši do bezdušové pneumatiky. Bude docházet k jejímu přehřívání a zhoršení jízdních vlastností. 
  • Zimní pneumatiky - stejně jako pro auta i pro motocykly už se vyrábí zimní pneumatiky. Samozřejmě nejde o pláště pro každou motorku, nejširší nabídku najdete pro skútry. Dezén je charakteristický hrubým vzorkem a měkkou směsí. A jakkoli fungují dobře i na sněhu, jejich význam vzroste hlavně na chladné vozovce, kde by klasické pláště už dávno ztratily přilnavost.
dezén pneu

Obecné rady

Jízda na nových pneumatikách

Když si koupíte nové pneumatiky, počítejte s tím, že na nich budou zbytky „slizu“ z výroby. Tento materiál pomáhá vyklopení pneumatiky z formy a rozhodně není pro pneumatiku škodlivý. Přesto byste se měli slizu zbavit, než začnete plášť stoprocentně využívat. První možnost je chemická – přetřete gumy hadříkem namočeným třeba v benzínu. V žádném případě ale gumy nepolévejte přímo, zničili byste je. Druhou možností je tento maz jednoduše ojet. K tomu by mělo dojít zhruba po 100 kilometrech, kdy za sebou budete mít dostatek zatáček doprava i doleva.

Homologace

Někteří méně zkušení motorkáři si myslí, že dokážou napoprvé vybrat tu nejlepší pneumatiku sami. Přesto se doporučuje zaměřit se i na homologace pro konkrétní stroj. Právě výrobce motorek ví o pneumatikách nepochybně nejvíce a desítky tisíc testovacích kilometrů nemáte šanci nahradit. Proto se spolehněte na jeho doporučení, a je-li pneumatika homologovaná pro vaši motorku, bez obav po ní sáhněte jako po první volbě. 

Kontrola tlaku v pneumatikách

Jednoduchá poučka – vždy se řiďte údajem, který uvádí výrobce motocyklu. Samozřejmě, že se v případě rychlé jízdy zvyšuje tlak uvnitř pneumatiky, ale s tím výrobce počítal. Nesnažte se s tlakem experimentovat, mohlo by dojít k deformaci styčné plochy s vozovkou a mohli byste neúmyslně zhoršit například odvod vody. 

Oprava pneumatik

Pokud dojde k defektu, neřešte nic doma a nechte si pneumatiku opravit v servisu, kde vám mohou říct, zda se to vyplatí. Zároveň počítejte s tím, že pokud dojde k defektu v bočnici, mohou vám opravu vymluvit a udělají správně. Častěji se opravuje průpich ve středu pneumatiky. Jakýkoli defekt znamená narušení gumy jako celku a vy byste to měli brát v potaz. Pokud si necháte plášť opravit, alespoň ho nevystavujte vysokému zatížení.

Kdy pneumatiky vyměnit? 

Jednoduchá odpověď říká, že v okamžiku, když pneumatika přestane plnit svou funkci. Podle české legislativy je minimální hloubka dezénu motocyklových pneumatik 1,6 mm, výjimku tvoří skútry a motorky do 50 cm³, kde je tato hodnota na úrovni 1,0 mm. Podle zkušeností motorkářů jsou však už 2 mm hraniční, a motorka tak ztrácí svoji ovladatelnost. Hůř se s ní najíždí do zatáček a obecně musíte vyvíjet zbytečně velkou sílu při řízení. A pokud dojde k dopravní nehodě (ať už vaší, nebo cizí vinou), budou sjeté pláště vždy přitěžující okolností. 

Výměnu pneumatik nechte vždy na pneuservisu. Jde o poměrně náročnou a těžkou práci a především byste poškodili ráfek montpákami. Cena je přitom okolo 200 Kč za výměnu. V pneuservisu zároveň můžete počítat s profesionálním vyvážením a dofouknutím gum. 

Uskladnění

U motocyklových pneumatik platí, že největším nepřítelem je UV záření. Právě na slunci pneumatika stárne nejrychleji. Po sezóně proto uskladněte pláště mimo sluneční záření (např. v neprůhledném vaku), samozřejmě v suchu a v odvětrávané místnosti. Benzínové nebo jiné chemické výpary by gumám nemusely prospívat. Ideální teplota je kolem 15 stupňů, nicméně důležitější je tma a sucho.